Ons hart en onze ademhaling aanwenden om algemene veerkracht op te bouwen.

Hartcoherentietraining als oplossing voor allerlei stress gerelateerde en emotionele problemen.

 

 

Wat is hartcoherentie?

Hartcoherentie is een natuurlijke toestand waarbij er een regelmatige, gebalanceerde afwisseling van versnelling en vertraging van het hartritme optreedt. In de medische vakterminologie spreekt men over ´hartritme variabiliteit´ (of HRV).

Bij onrust, woede, angst, frustratie, irritatie en boosheid verandert het patroon van het hartritme plotseling en ongelijkmatig. De hersenen krijgen daardoor het signaal dat een situatie stressvol is.

Door een eenvoudige ademhalingstraining waarbij je bewust een ritme aanhoudt tussen 4-7 ademhalingen per minuut komt je hart in een bijzondere staat. Je hartritmevariabiliteit schommelt bij de ademhalingsoefeningen op een rustige manier. Deze staat wordt hartcoherentie genoemd. Je ademritme en je hartslag komen dan in de juiste resonantie en verlopen synchroon.

Door middel van hartcoherentie als zelfhulpmethode kom je tot een optimale samenwerking tussen hart, zenuwstelsel en emotionele brein. Je voelt al snel dat de stress afneemt en dat je terug helder kan denken. Door deze ademhalingstechniek toe te passen bouw je veerkracht op, verlaag je je stressniveau en kom je emotioneel tot evenwicht. De verbinding met jezelf wordt hersteld.

Een bewuste buikademhaling helpt om de automatische stressresponsen even stil te leggen. Met behulp van ademhalingsoefeningen brengen we het hart in een coherente status. Via het autonome zenuwstelsel krijgt ons emotionele brein de fysiologische boodschap dat het veilig is. Ons brein komt tot rust en opent zich voor genezing. Tijdens de hartcoherentietraining bouw je een vaardigheid op in het creëren van balans in je brein dankzij je hart. Het is die vaardigheid die je uiteindelijk de veerkracht zal geven om beter met stress om te kunnen. Je kijk op je situatie verandert, omdat je je context meer in balans beleeft dan vanuit een oersysteem met een overprikkeld emotioneel brein (´vecht-vlucht-verstar´-modus).

"Er zijn veel technieken om te ontspannen, maar weinige zijn zo goed hanteerbaar en meetbaar als hartcoherentietraining."

Dr. Vera Eenkhoorn, Endocrinoloog, Revida-arts

 

Hartcoherentie is meetbaar

 

Aan de hand van een hartritmesensor en een app op de smartphone monitoren we de werking van het autonome zenuwstelsel. Het hartritme dat volledig synchroon met de ademhaling stijgt en daalt, is typerend voor een status van hartcoherentie.
Hartcoherentie is meetbaar.
Onderstaande video toont hoe de ´Coherence Heart Trainer´-app de graad van coherentie in een trainingsessie meet.

video icon

 

In de Cocon werken zowel Lisbeth als Mathieu met hartcoherentie en dit om verschillende redenen:
- hartcoherentie werkt samen met het zelfgenezend vermogen van het lichaam
- hartcoherentie is wetenschappelijk ondersteund
- hartcoherentie is eenvoudig aan te leren en kost bijzonder weinig tijd
- hartcoherentie is ´technologie-ondersteund´: met biofeedback worden we ons bewust van ons lichaam en de werking van het autonoom zenuwstelsel
- hartcoherentie bouwt algemene veerkracht en daadkracht op
- hartcoherentie brengt evenwicht in het autonoom zenuwstelsel en werkt daarom stress reducerend
- hartcoherentie helpt om piekergedachten, angsten en onrust te verminderen
- bewuste ademhaling vormt een sleutel tot het behalen van onze doelen

Hartcoherentie werkt door tot op celniveau. Door systematische beoefening van hartcoherentie zal het niveau van het ´verjongingshormoon´ DHEA stijgen en het ´stresshormoon´ cortisol dalen. Hoge pieken van cortisol als stressrespons, dalen tot een aanvaardbaar niveau door de invloed van het hart op het brein. Dat is de magie van hartcoherentie - van ritmisch ademen met focus.

Hartcoherentie training kan om verschillende redenen ingezet worden:
- om veerkracht op te bouwen
- omwille van stress gerelateerde klachten
- bij burnout
- bij angsten
- bij paniekaanvallen
- omwille van slaapproblemen
- bij trauma en emotionele problemen
- bij lichamelijke klachten als gevolg van een dominante werking van het sympatische zenuwstelsel (onze gaspedaal als het ware): spastisch colon, hoge bloeddruk, spijsverteringsproblemen, fibromyalgie, verlaagde immuniteit,...

In volgend   blogartikel kan je heel wat informatie over hartcoherentietraining vinden.
 
Uw brein als medicijn - hartcoherentie

Iets meer over onze ademhaling

De ademhaling is één van de belangrijkste energiebronnen van het menselijk lichaam. De ademhaling wordt meestal als iets heel gewoons beschouwd en velen zijn zich nog niet bewust van de invloed van de manier van ademen op de gezondheid én op het welbevinden. Veel mensen ademen verkeerd zonder het in de gaten te hebben, waardoor ze maar een klein deel van hun werkelijk adempotentieel gebruiken. Klachten zoals hoofdpijn, hartkloppingen, geeuwen, vermoeidheid en zelfs hartkloppingen kunnen ontstaan. Wanneer de ademhaling snel, hoog en opgejaagd is, wordt het sympathisch zenuwstelsel geactiveerd. Dit laatste geeft het lichaam het signaal om zich te verdedigen waardoor het lichaam in de ´vecht-vlucht-verstar´ modus terecht komt. Op zo een moment wordt de voeding in het lichaam niet verwerkt, het immuunsysteem wordt uitgeschakeld en spieren worden niet hersteld. Op lange termijn is dit uiteraard nefast voor de gezondheid. Gelukkig zijn er genoeg manieren om goed te leren ademen waarvan hartcoherentie er een is. Met hartcoherentie-oefeningen kunnen we ons autonoom zenuwstelstel beïnvloeden. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de rol van het sympathische zenuwstelsel een stuk minder dominant wordt, waardoor stress gereduceerd wordt.

Hartcoherentie  

Hartcoherentietraining in de Cocon

Een hartcoherentie training is geen therapie, maar een coachingtraject dat wetenschappelijk onderbouwd is. Het kan wel in een therapie worden ingezet. Het is een uitstekende methode om zelfstandig stress te leren beheersen.

In 4 sessies gespreid over 8 weken leer je stapsgewijs de vaardigheid om je brein in balans te brengen aan. Om je de techniek aan te leren en je innerlijke gemoedstoestand in beeld te brengen wordt gebruikgemaakt van adembegeleiders en biofeedback apparatuur.

Via bepaalde apps ben je in staat om zelf te zien hoe je op een snelle manier je stressniveau kan ombuigen naar een staat van rust.

Download de flyer hartcoherentietraining  

 

WERKWIJZE EN TARIEVEN

Een wetenschappelijk onderbouwd traject bestaande uit 4 sessies in 8 weken.
De eerste sessie is een infosessie en wordt in groep gegeven of kan individueel aangevraagd worden. De daaropvolgende sessies (2, 3 en 4) worden vervolgens op individuele basis in de praktijk in Scheldewindeke gegeven.

De training wordt stelselmatig opgebouwd.
De deelname vraagt weinig van uw dagdagelijkse tijd, maar wel enige aandacht en discipline.

Sessie 1: Infosessie hartcoherentie in groep (beperkt aantal personen, 1,5u, 40€ pp) of individueel (1,5u, 80€)

Uitleg over stress en de eeuwenoude stressrespons.
Hoe werkt mijn zenuwstelsel?
Wat is hartcoherentie?
Wat is de invloed van de ademhaling en hoe kan je veerkracht opbouwen?
Aanleren van een goede buikademhaling.
Huiswerk voor week 1 en week 2.

 

De inhoud van deze groepssessie komt overeen met de inhoud van de eerste sessie van een individuele therapie. De daaropvolgende sessies (2,3 en 4) worden vervolgens op individuele basis gegeven in de praktijk in Scheldewindeke.

Sessie 2: Het hart + biofeedback (1u, 55€ pp)

Evaluatie van het huiswerk.
Uitleg over de werking van het hart en het brein.
Uitleg over het gebruik van biofeedback.

Sessie 3: Hormonen + emoties (1u, 55€ pp)

Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
Uitleg over hormonen en het inzetten van positieve psychologie.

Sessie 4: Toepassingen biofeedback (1u, 55€ pp)

Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
Hartcoherentie in het dagdagelijkse leven.
Hoe omgaan met negatieve emoties?
Werken aan emotionele huishouding.

 

Eerstvolgende infosessies in groep:
- donderdagavond 19/09/2019: 20u00 - 21u30, 40 € pp
- woensdagavond 16/10/2019: 20u00 - 21u30, 40 € pp

Een traject kan ook volledig individueel doorlopen worden.

Hartcoherentietraining Blijven ademen

Meer weten?

- Blijven ademen, hartcoherentie als antwoord op burn-out, hyperventilatie en stress, Katrien Geeraerts, Louis Van Nieuland. 2017 M-Books. ISBN 9789022333693
  http://www.standaarduitgeverij.be/blijven-ademen/

- Heartmath Benelux
  https://www.heartmathbenelux.com/